Життя для кожного – то чистий білий лист,

Де стануть у ряди співзвуччя літер.

І треба мати впевненість і хист,

Щоб написать на ньому слово «вчитель».

Тетяна Мошковська

Допомога батькам у вихованні школяра

Допомога батькам у вихованні школяра 

Як виховувати дітей, знає кожен ,
за винятком тих, у кого вони є. 
Патрік О'Рурк

Пам’ятка для батьків


1) Сприймайте дитину безумовно. Любіть її не за те, що вона гарна, розумна, здібна, добре навчається, допомагає. Любіть її просто за те, що вона є.
2) Можна висловити своє незадоволення окремими діями дитини, але не дитиною загалом.
Будьте вірними своєму слову, обіцянкам. Навіть якщо є об’єктивні причини і через якісь обставини ви не зуміли дотриматися своєї обіцянки, не вважайте не гідним для себе пояснити дитині причин, з якої порушили її.
3) Будьте відвертими з дитиною. У побудові правильних і чесних відносин украй важливе бажання дитини бути з вами відвертим. Це бажання можна й потрібно стимулювати. Інколи ви самі можете стати ініціатором ігрової ситуації, де дитина, яка потрапила в скрутне становище, наприклад зламала квітку у вазі, має зробити свій внутрішній вибір на користь правди. При цьому можете сказати, що ви знаєте, хто зламав нещасливу квітку, і краще було б, щоб малюк поділився неприємною новиною раніше, оскільки спільними стараннями можна було б змінити ситуацію. Величезну роль тут відіграє ваша доброзичливість у словах та інтонації.
4) Можна засуджувати дії дитини, але не почуття, хоч якими б не бажаними чи недозволеними вони були. Якщо ці почуття з’явилися, отже для цього є підстави.
5) Незадоволення діями дитини не повинно бути систематичним, інакше воно переросте у її неприйняття.
6) Поступово, але не ухильно, знімайте із себе турботу та відповідальність за особисті справи вашої дитини і передавайте їх їй.
7) Оцінюйте наслідки. Коли дитина вперше говорить неправду, необхідно пояснити їй наслідки цього вчинку. Зробіть це без сторонніх. Пояснення необхідне, воно дозволить дитині зрозуміти, що вона не одна у світі, що кожний вчинок має свій відголос – позитивний й негативний. Таке пояснення допоможе їй навчитися думати про майбутнє. Дайте змогу дитині самій залагоджувати наслідки її дій або бездіяльності. Тільки тоді вона дорослішатиме і ставатиме «свідомою».
8) Карайте дитину, залишаючи без хорошого, а не робіть їй погано.
9) Умійте прощати. Якщо ви ввели вдома «статусні» взаємини, без знижки на вік малюка ви ризикуєте виховати замкнену і боязку людину. Адже, даючи маху, дитина думає перш за все, що на неї чекає невідворотне і строге покарання. Відчуття самозбереження і бажання уникнути стає визначальним чинником в поведінці. І тут до брехні – один крок.
10) Посмійтеся разом. На несуттєву брехню можна відповісти з гумором. Насамперед це стосується маленьких дітей, які роблять перші спроби обманути. Залишаючись у рамках гри, ми ніби говоримо дитині: «Ти знаєш, що я знаю». Наш гумор дає дитині відповісти так само весело.
11) Заохочуйте чесність. Не залишайте непоміченим момент, коли ваша дитина призналася вам у чомусь. Повірте, що такі миті в житті дитини дуже важливі. Адже вона робить свій вибір. Не забудьте пояснити, в чому її помилка, але змістіть акцент на момент істини – на те, що ви пишаєтесь тим, що ваш малюк росте чесною людиною.
12) Подавайте власний приклад. Пам’ятайте: ваша дитина – це до великої міри ваш відбиток. Вона звертає увагу на те, що ви минаєте, навіть не озираючись. Ви виховуєте нечесну людину тоді, коли припускаєте можливість збрехати у присутності дитини. Інколи в цій брехні дитині відводиться визначена, нехай на перший погляд безневинна брехня. Наприклад: «Підійди, будь ласка, до телефону і відповідай, що мами вдома немає», - кажете ви і закладаєте цим фундамент для майбутньої брехні.
13) Любіть своє дитя. Якщо ви любите свою дитину – не уникайте шансу дати їй це відчути. 14) Повторюйте частіше ці заповітні слова: «Я тебе дуже, дуже люблю»! навіть якщо дитина вчинила щось погане, все одно повторіть, що любите її. Так ви розвинете в душі малюка упевненість, що попри здійснені ним помилки, що він все одно улюблений і дорогий вам, що ви засуджуєте його вчинок, а не особистість загалом.


Корисні поради батькам

Інтерес

З’ясуйте, що подобається вашій дитині. Коли ваш підліток був дитиною, можна знайти щось, чим можна було б з ним займатися. Але коли вони дорослішають, вам доведеться докласти додаткових зусиль, аби довідатись, що подобається вашим дітям. Можливо, це буде не просто, але здатність співставляти схильності й антипатії вашої дитини є важливою частиною побудови відкритих стосунків з нею.
Пам’ятайте: щоб бути гарним батьком вам також потрібно бути гарним другом.
Дайте зрозуміти вашій дитині, що в неї буде більше волі, але при цьому й більше відповідальності. Воля без відповідальності безглузда.
Вам варто допомогти своїй дитині навчитися планувати події наперед. Ви не повинні робити це за підлітка. Просто спрямуйте його.
Навчіться пізнавати світ, у якому живе ваш підліток, поставте себе на його місце, і ви зможете не тільки досягти довіри у стосунках, але й краще зрозуміти його поведінку.Щоденне спілкування покаже вашій дитині, що ви дбаєте про неї. Це дуже важливий фактор, тому що підлітки почуваються комфортніше з батьками, які активно залучені в їхнє життя. Інакше підлітки можуть звернутися до ненадійний однолітків за порадою або настановами. Дуже важливо, щоб батьки надавали їм керівництво й турботу, що їм так потрібно.


Вимогливість


Чимало підлітків пручаються правилам і обмеженням. Вони думають, що вже дорослі, що можуть про себе подбати. Хоча це іноді й так, підліткам усе ще потрібні обмеження. З новими бажаннями вони можуть заподіяти собі значної шкоди, якщо не стримуватимуть себе відповідальністю.

Спілкуйтесь щодня

Щоденне спілкування є важливим для підтримки відкритості між вами. Ваша дитина буде розкутішою, довірятиме вам, якщо ви спілкуватиметеся з нею щодня. Довіра ґрунтується на практиці. Її можна збудувати тільки на багатогранних відносинах, на гарному спілкуванні.


Терпіння

Виховання важких підлітків ніколи не було й не буде легким завданням. Різні батьки користуються для його розв’язання різними підходами. Безперечно, важливо вчинити так, як ви вважаєте правильним, але є деякі рекомендації, яких краще дотримуватися, щоб допомогти собі пройти через усе це, а також зрозуміти, що ви не єдині у такій ситуації.
Підлітковий вік триває не вічно, тому не треба зациклюватися на тому, що ваша дитина завжди залишиться важким підлітком. Натомість сконцентруйте свої сили й увагу, допоможіть дитині впоратись з її проблемами і стати відповідальним дорослим. Ви ж мріяли про це, коли дитина була маленькою?..
Коли йдеться про виховання важкого підлітка, ваше терпіння дуже важливе. Бути терплячим важко, тому ви захочете побачити результати негайно. Але у більшості випадків вашій дитині просто необхідно перерости таку поведінку. Можливо, варто відправити дитину у спеціальний центр виправного впливу, і це також потребуватиме від вас терпіння, поки програма не почне давати результатів. Загалом, якщо зможете знайти в собі терпіння, то керуватимете ситуацією значно краще.


Єдиний фронт


У багатьох випадках батьки не сходяться в думках про те, яке рішення їм необхідно прийняти щодо ситуації, в яку потрапила їхня дитина. У жодному разі не розказуйте про це своєму синові чи доньці. Ви маєте завжди демонструвати «єдиний фронт». Коли дитина зрозуміє, що ви дієте спільно, однією командою, і вона не зможе втекти під захист одного з батьків, ваші плани допомогти матимуть більші шанси на успіх.

Вирази, які травмують дитячі душі:


Я тисячу разів тобі казав…
Невже тобі не зрозуміло, що…
Скільки разів треба повторювати…
Всі люди…, а ти…
Ну на кого ти схожа?..
Що ти до мене причепилась?..
Ти такий, як твій батько (мати)…


Вирази, які потрібно використовувати частіше:

Ти в мене такий хороший!
Порадь мені, будь ласка…
Ти мене завжди правильно розумієш…
Ти в мене молодець!
Як я тобі вдячна!
Які в тебе чудові друзі!



Психологічний супровід підлітків 

Методичний посібник вміщує систему діагностичної, профілактичної, корекційної-відновлювальної та розвивальної роботи з усіма учасниками навчально-виховного процесу з питань психологічого супроводу підлітків.
Рекомендовано для практичних психологів закладів освіти, класних керівників, класоводів, батьків та педагогів, які працюють в 6-8-х класах. 

Рецензенти
Т.М.Мяновська – завідувачка науково-методичним центром управління освіти Житомирської міської ради. 
Н.М. Шикирава – методист відділу практичної психології та соціальної роботи науково-методичного центру управління освіти Житомирської міської ради. 

Творча група практичних психологів 
по підготовці психокорееційного комплексу 

ШикираваН.М. методист НМЦ 
Мальцева О. психолог ЗОШ № 10 
Салітринська Л. І. психолог ЗОШ № 21 
Остапенко С.М. психолог ЗОШ № 22 
Сторожук І. М. психолог ЖМК 
Перколаба Г.О. психолог ЖМК 
Гранковська М. І. психолог ЖЕЛ № 24 

Рихтер В. В. психолог ЗОШ № 26



Для перегляду перейдіть по відповідній частині: частина 1,частина 2, частина 3, частина 4, частина 5






Актуальність проблеми ксенофобії та расистських проявів 

полягає в посиленні міграційних процесів, як в Україні, так і в усьому світі. Зворотним боком цих процесів стає психологічна напруга між націями та національними меншинами. Так, уже починаючи з 1991 року, спостерігається зростання населення великих міст України, у той час, як загальна кількість населення України зменшується. Збільшення кількості населення в містах зумовлено, перш за все, внутрішньою міграцією у країні та міграцією з країн колишнього Радянського Союзу, разом з тим посилився й потік мігрантів з Азії та Африки. Україна стала транзитним шляхом до кращого життя між Сходом та Західною Європою. Посилення напруги міжетнічної взаємодії, що фіксується в усьому світі, стає потенційно небезпечними і для України. Сучасні суспільні норми, що функціонують в Україні, не підтримують проявів етнічної нетерпимості. Такі настрої спонукають громадян, яким властиві етнофобії, приховувати свої упередження. Останні часто виявляються завуальованими та прихованими, і аргументуються як реакція на певну дію «чужого». Питання ксенофобії та расизму мало розроблене і потребує вивчення, комплексу діагностичних, профілактичних, соціально-перетворювальних заходів. Профілактична робота у шкільному середовищі в даному напрямку покликана запобігати розвитку неприязні, упередженого ставлення учасників НВП. Заходи, спрямовані на попередження ксенофобії та расистських проявів, слугуватимуть основою толерантності, взаєморозуміння, поваги.

Для перегляду перейдіть по відповідному посиланню 



Тренінгове заняття 
на тему: «Формуємо позитивну життєву позицію»


Мета: ознайомити дітей з поняттям «людські цінності», «життєві цілі»; навчати дітей формувати позитивну життєву позицію.
Час: 1,5 год
Для перегляду перейдіть по відповідному посиланню 

Немає коментарів:

Дописати коментар